The education in the Bible

Authors

  • Stanisław Wronka Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.21906/rbl.23

Keywords:

Education, child, disciple, God, Christ, the Holy Spirit, parents, priest, prophet, synagogue, school, occupation, endowment, obedience, reward and punishment, attendance, trial, process

Abstract

The Bible is in a sense the pedagogical book, which includes God and human guidelines for the education of man and nation and shows the realization of the educational process in the history of specific people and nations. The article presents the nature, scope and objectives of education in the Bible, then the educational subjects, environments and institutions, and finally the principles of education: endowment, trust and obedience, reward and punishment, attendance, trial, continuous process. The author uses the data contained in the Sacred Scripture, completing them with information from Judaic sources. The biblical model of education proves to be integral and effective, forms the mature people and communities, and leads them to participate in the life of God, the supreme Educators in the person of Christ and in the power of the Holy Spirit.

References

Aron R., Gli anni oscuri di Gesù, Milano 1987 (Uomini e Religioni).

Chmiel J., Zadania rodziców w świetle Pisma Świętego, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 30 (1977) nr 4, s. 214–216.

Chouraqui A., La vita quotidiana degli uomini della Bibbia, Milano 1988.

Cohen A., Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa, Warszawa 1995.

Daniel-Rops H., Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, Warszawa 1994².

Datner S., Kamieńska A. (wybrali, przełożyli i opracowali), Z mądrości Talmudu, Warszawa 1988.

Embry M., Praca i stosunki społeczne w Biblii, [w:] P. Alexander (red.), Encyklopedia Biblii. Postaci, pojęcia, informacje historyczne, środowisko naturalne, życie codzienne, Warszawa 1997, s. 245–247.

Fouilloux D. i inni, Kultura biblijna. Słownik, Warszawa 1997.

Frye N., Wielki Kod. Biblia i literatura, Bydgoszcz 1998.

Fürst D., Educazione / παιδεύω, [w:] L. Coenen, E. Beyreuther, H. Bietenhard (a cura di), Dizionario dei concetti biblici del Nuovo Testamento, Bologna 1980², s. 549–553.

Gower R. R., Życie codzienne w czasach biblijnych, [w:] Przewodnik po Biblii, Warszawa 1996, s. 94–95.

Guzewicz M., Zasady wychowania w Piśmie Świętym. Studium teologiczno-pastoralne, Wrocław 2010 (Bibliotheca Biblica).

Jelonek J., Biblia w kulturze świata, Kraków 2007.

Jędrzejewski S., Pochodzenie synagogi, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 63 (2010) nr 4, s. 315–325.

Lemański J., Motyw „próby” jako element procesu wychowania w tekstach Pięcioksięgu, „Verbum Vitae. Półrocznik biblijno-teologiczny” styczeń-czerwiec 2012 nr 21, s. 19–38.

Léon-Dufour X., Słownik Nowego Testamentu, Poznań 1998⁴.

Léon-Dufour X., Wychowanie, [w:] tenże (red.), Słownik teologii biblijnej, Poznań-Warszawa 1982², s. 1085–1089.

Muszytowska D., Biblijne podstawy wychowania, [w:] W. Chrostowski, B. Strzałkowska (red.), „Patrzmy na Jezusa, który nam w wierze przewodzi”. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Jana Łacha w 85. rocznicę urodzin, Warszawa 2012, s. 457–471.

Paciorek A., Kim On jest? Pytania o Jezusa z Nazaretu, Częstochowa 2013.

Packer J. I., Tenney M. C. (red.), Słownik tła Biblii, Warszawa 2007 (Prymasowska Seria Biblijna 26).

Parchem M., Upbringing in the Book of Daniel. The ideal of a young Jewish man according to Daniel 1:3–7, „Verbum Vitae. Półrocznik biblijno-teologiczny” styczeń-czerwiec 2012 nr 21, s. 65–81.

Pilarz K., Wychowanie we wspólnocie z Qumran, Kraków 2013.

Pudełko J. J., Wychowanie według Syracydesa, „Verbum Vitae. Półrocznik biblijno-teologiczny” styczeń-czerwiec 2012 nr 21, s. 83–104.

Rad G. von, La sapienza in Israele, Casale Monferrato 1982 (Collana Biblica).

Rubinkiewicz R., Rodzina jako środowisko wychowawcze, [w:] G. Witaszek (red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997, s. 37–46.

Sieroń R. B., Model wychowania chrześcijańskiego według Jezusa Chrystusa w ujęciu czterech Ewangelii kanonicznych, Ružomberok–Stalowa Wola 2008.

Sieroń R. B., Model wychowania chrześcijańskiego według świętego Pawła Apostoła, Ružomberok–Stalowa Wola 2008².

Starowieyski M., Tradycje biblijne, Kraków 2011.

Starowieyski M. (red.), Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1, cz. 1, Kraków 2003.

Szwarc U., Dzieci i ich wychowanie w Starym Testamencie, [w:] G. Witaszek (red.), Życie społeczne w Biblii, Lublin 1997, s. 240–246.

Szymik S. (red.), Biblia kodem kulturowym Europy, Lublin 2013 (Analecta Biblica Lublinensia, 9).

Szymik S., Małżeństwo i rodzina w Biblii, [w:] G. Witaszek (red.), Życie społeczne w Biblii, Lublin 1997, s. 211–217.

Vaux R. de, Instytucje Starego Testamentu, Poznań 2004.

Wronka S., Dialektyka wolności w listach św. Pawła, [w:] T. M. Dąbek (red.), „Jawicie się jako źródła światła w świecie” (Flp 2, 15), Kraków 2010, s. 269–300.

Wronka S., Dwa czy trzy przykazania miłości (Mt 22, 34–40 i par.)?, „Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich” 8 (2011) nr 8, s. 375–393.

Wronka S., Totus Tuus – paradoks wolności, „Polonia Sacra” 7 (2003) nr 2, s. 311–328.

Published

2015-12-31

How to Cite

Wronka, S. (2015). The education in the Bible. The Biblical and Liturgical Movement, 68(4), 313–332. https://doi.org/10.21906/rbl.23

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>