Godność człowieka (ἄξιος) w narracji Łukaszowej (Łk i Dz)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.21906/rbl.3745

Słowa kluczowe:

worthy, ἄξιος, Gospel of Luke, Acts of the Apostles, John the Baptist, St. Paul

Abstrakt

„Dwudzieło” św. Łukasza (Ewangelia Łukasza i Dzieje Apostolskie) zawiera łącznie piętnaście miejsc, w których pojawia się grecki termin ἄξιος rozumiany jako „godny lub wart czegoś”. Wszystkie te miejsca odnoszą się do następujących postaci: Jana Chrzciciela, setnika z Kafarnaum, syna marnotrawnego, uczniów Jezusa oraz św. Pawła. Można je interpretować na trzy sposoby. Po pierwsze, jako konkretne uczynki, które jednoznacznie wskazują na nawrócenie lub jego brak. Po drugie, św. Łukasz stosuje ten termin w odniesieniu do poczucia własnej niegodności, co widoczne jest w postawie syna marnotrawnego, Jana Chrzciciela oraz Żydów w Antiochii Pizydyjskiej, którzy sami uznali się za „niegodnych życia wiecznego”. Ostatnim sposobem rozumienia tego pojęcia są uczynki zasługujące na karę śmierci. W tym kontekście Jezus, choć niewinny i niegodny śmierci, został skazany przez Piłata na ukrzyżowanie. Z kolei św. Paweł, także uznany za niegodnego kary śmierci, dzięki odwołaniu się do wyroku Cezara uniknął egzekucji z rąk Żydów.

Bibliografia

Abogunrin S. O., Ewangelia według św. Łukasza, [w:] Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego: komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, red. nauk. wyd. oryg. W. R. Farmer, współred. S. McEvenue, A. J. Levoratti, D. L. Dungan, red. nauk. wyd. pol. W. Chrostowski, współred. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa: Verbinum 2000, s. 1239–1299.

Abramowiczówna Z., Słownik grecko-polski, t. 1: A–Δ, Warszawa: PWN 1958.

Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza. Rozdziały 1–11. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, cz. 1, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2011.

Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza. Rozdziały 12–24. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, cz. 2, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2011.

Nowy Testament grecki i polski. Novum Testamentum Graece et Polonice, tekst grecki Novum Testamentum Graece na podstawie dzieła E. i E. Nestle; redakcja B. i K. Aland, J. Karavidopoulos, C. M. Martini, B. M. Metzger wydanie 28 poprawione – Institut für Neutestamentliche Textforschung Münster/Westfalen pod kierownictwem H. Strutwolfa; tekst polski Biblia Tysiąclecia wydanie V, redakcja wydania R. Bogacz, R. Mazur, Poznań: Pallottinum 2017.

Mikołajczak M., Teologia świątyni w dwudziele św. Łukasza, Lublin: Polihymnia 2000.

Nolland J., Luke 1:1–9:20, Word Biblical Commentary, t. 35A, Dallas: Word Books 1989.

Nolland J., Luke 9:21–18:34, Word Biblical Commentary, t. 35B, Dallas: Word Books 1993.

Pindel R., Interpretacja przypowieści o synu marnotrawnym w polskim kaznodziejstwie (1945–2000), „Verbum Vitae” 2 (2003) nr 3, s. 233–253, https://doi.org/10.31743/vv.1964.

Popowski R., Słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa: Vocatio 1999.

Romaniuk K., Jankowski A., Stachowiak L., Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu, cz. 1, Poznań: Pallottinum 1999.

Urbański J. E., Kobieta w Biblii. Refleksja biblijnoteologiczna. Nowy Testament, „BielskoŻywieckie Studia Teologiczne” 4 (2003), s. 312–314.

Taylor J., Dzieje Apostolskie, [w:] Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego: komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, red. nauk. wyd. oryg. W. R. Farmer, współred. S. McEvenue, A. J. Levoratti, D. L. Dungan, red. nauk. wyd. pol. W. Chrostowski, współred. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa: Verbinum 2000, s. 1362–1397.

Zbroja B., Owocny dialog religii z polityką na przykładzie mowy Pawła przed królem Herodem Agryppą (Dz 26), [w:] E. Juśko, R. B. Sieroń, S. Sorys, Homo religiosus versus homo politicus. Współpraca czy konflikt?, Tarnów-Łapczyca: Wydawnictwo Regis 2015, s. 127–136.

Opublikowane

2022-03-31

Jak cytować

Zbroja, B. (2022). Godność człowieka (ἄξιος) w narracji Łukaszowej (Łk i Dz). Ruch Biblijny I Liturgiczny, 75(1), 5–25. https://doi.org/10.21906/rbl.3745

Numer

Dział

Artykuły