Sacred Scripture as a Means of Dialogue with God

Authors

  • Stanisław Wronka Pontifical University of John Paul II in Krakow

DOI:

https://doi.org/10.21906/rbl.256

Keywords:

Sacred Scripture, God, dialogue, means, lectio divina, integral reading of the Bible, St. Jerome, St. Therese of Lisieux, Second Vatican Council, St. John Paul II, Benedict XVI

Abstract

Sacred Scripture is the basis of Christianity and the code of the whole culture; therefore this knowledge is essential for every Christian and human. However, continuous returning to the same texts seems pointless. The author of the article shows that such a belief is wrong because the word, and therefore also the Bible, has not only informative function but also expressive and directive one. Truths contained in Sacred Scripture can be mastered, even though the large volume of books of the Bible and the gap of time and culture that divides us from them makes this a difficult task. By contrast, self-expression and appeal led by God to man require a constant response from the man. Sacred Scripture is the means of dialogue between God and man and therefore it must be constantly read if this dialogue has to continue and lead to communion with God and to share in His nature. This reading cannot keep only the informative dimension but must include all the functions of the word, must be integral. An example of such a reading is lectio divina taken for centuries.

References

Alonso Schökel L., Słowo natchnione. Pismo Święte w świetle nauki o języku, Kraków 1983.

Benedict XVI, apostolic adhortation Verbum Domini.

Catechism of the Catholic Church, http://www.vatican.va/archive/ENG0015/_INDEX.HTM.

Compendium of the Catechism of the Catholic Church, http://www.vatican.va/archive/compendium_ccc/documents/archive_2005_compendium-ccc_en.html.

Dreyfus F.-P., Exégèse en Sorbonne, exégèse en Eglise. Esquisse d’une théologie de la Parole de Dieu, Les Plans-sur-Bex 2006 (Sagesse et cultures).

Fouilloux D. [et al.], Dictionnaire culturel de la Bible, Paris 1990.

Frye N., Wielki Kod. Biblia i literatura, Bydgoszcz 1998.

Gargano I., Lectio divina. Wprowadzenie. Wskazania metodologiczne z wyjaśnieniem niektórych fragmentów zaczerpniętych z Ewangelii św. Mateusza, Kraków 2001 (Lectio divina, 1).

Giovanni Paolo II, Discorso ai membri della Pontificia Commissione Biblica, 7 aprile 1989, “L’Osservatore Romano”, 8 aprile 1989, p. 5.

Heidegger M., In cammino verso il linguaggio, Milano 1973.

Huning R., Ballhorn E., Eltrop B., Wasser Licht Leben. Die Lesungen der Osternacht, Stuttgart 2012 (Dem Wort auf der Spur. Das Lectio-Divina-Leseprojekt des Bibelwerks, 7).

Jan Paweł II, [Słowo wstępne], A. Paciorek, Ewangelia według Świętego Mateusza. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, vol. 1: Rozdziały 1–13, Częstochowa 2005, p. 7 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, 1.1).

Jan Paweł II, Przemówienie na temat interpretacji Biblii w Kościele, [in:] Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, przekł. i oprac. R. Rubinkiewicz, Warszawa 1999, p. 9–20 (Rozprawy i Studia Biblijne, 4).

Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, Città del Vaticano 1987.

Kudasiewicz J., Modlitwa Biblią. Wprowadzenie w lectio divina, Kielce 2000.

Laurentin L., Come riconciliare l’esegesi e la fede, Brescia 1986 (Universale Teologica, 16).

Mannucci V., Bibbia come Parola di Dio. Introduzione generale alla Sacra Scrittura, Brescia 1981 (Strumenti, 17).

Martini C. M., Lud w drodze. Medytacje, Kraków 1992, s. 11–19 (Duc in altum – Wypłyń na głębię, 7).

Masini M., Iniziazione alla «lectio divina». Teologia, metodo, spiritualità, prassi, Padova 1989.

Potterie I. de la i inni, L’esegesi cristiana oggi, Casale Monferrato 1991.

Ravasi G., Gallarani M., Bibbia, arte e musica, Cinisello Balsamo 1992 (Supplemento di “Jesus”).

Ravasi G., Przykazania w Piśmie Świętym i w sztuce, Kielce 2003.

Schriftauslegung im Widerstreit, hrsg. von J. Ratzinger, Freiburg‒Basel‒Wien 1989 (Quaestiones Disputatae, 117).

Second Vatican Council, Constitution Dei verbum.

Starowieyski M., Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej, Kraków 2015.

Teresa z Lisieux, Biblia z Teresą, t. 1–2, Kraków (Żywa Wiara, 40–41).

Thérèse de l’Enfant-Jésus et de la Sainte-Face, La Bible avec Thérèse de Lisieux, Paris 1979 (Foi Vivante).

Wink W., The Bible in human transformation. Toward a new paradigm for biblical study, Philadelphia 1988.

Wons K., Jak żyć Słowem Bożym na co dzień?, Kraków 2010 (Modlitwa Słowem Bożym).

Wronka S., Od słowa do rzeczywistości – Jana Pawła II integralna lektura Biblii, [In:] Ioannes Paulus II – In Memoriam. Księga Pamiątkowa Stowarzyszenia Biblistów Polskich ku czci Ojca Świętego Jana Pawła II, red. W. Chrostowski, Warszawa 2006, p. 425–456.

Wronka S., Osiemdziesiąta rocznica założenia Papieskiego Instytutu Biblijnego w Rzymie, “Collegium Polonorum” 10 (1989/1990), p. 246–256.

Published

2016-12-31

How to Cite

Wronka, S. (2016). Sacred Scripture as a Means of Dialogue with God. The Biblical and Liturgical Movement, 69(4), 355–376. https://doi.org/10.21906/rbl.256

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>