Zerwanie szóstej pieczęci i „dzień wielki gniewu ich” (Ap 6, 17)
DOI:
https://doi.org/10.21906/rbl.3631Słowa kluczowe:
gniew Boży, Baranek Boży, Apokalipsa, eschatologiaAbstrakt
W artykule przeanalizowano zagadnienie gniewu Baranka pojawiającego się w opisie wizji złamania szóstej pieczęci w Księdze Objawienia (Ap 6,17). Gniew Baranka jest czymś niezwykłym i paradoksalnym sam w sobie, gdyż baranek nie jest zwierzęciem kojarzącym się z gniewem. Dlatego też w badaniach zazwyczaj więcej uwagi poświęca się zwycięstwu Baranka i Jego chwale, a także roli, jaką odegrał w zbawieniu ludzi, i Jego uczcie weselnej. Niniejsze studium obejmuje kontekst złamania szóstej pieczęci oraz następujących po nim plag i nieszczęść z odniesieniami do literatury rabinicznej i tekstów innych ksiąg biblijnych. Osobno omówiono poruszenie kosmosu oraz przerażenie ludzi spowodowane gniewem baranka. Dokonano też porównania gniewu ludzkiego z gniewem Bożym.
Bibliografia
Batchelor, A. W., Loh Nee Lam, & Chandrasekaran, M. (2011). Materials degradation and its control by surface engineering. Imperial College Press. http://www.books24x7.com/marc.asp?bookid=13493
Biblia to jest całe Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu z hebrajskiego i greckiego języka na polski pilnie i wiernie przetłómaczona. (1986). Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.
Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. (1975). Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.
Holbrook, F. B. (Ed.). (1992). Symposium on Revelation. Introductory and Exegetical Studies: Vol. Book 1–2. Biblical Research Inst.
Jacyna-Onyszkiewicz, Z. (2009). Możliwość stopniowego rozrywania struktur wszechświata. Nauka, 2, 151–156.
Jankowski, J. (Ed.). (1923). Didache, czyli nauka dwunastu Apostołów. Księgarnia Kuncewicza i Hofmana.
Jasiewicz, A. (2012). Interpretacja „Komentarza do Apokalipsy” Andrzeja z Cezarei i jego znaczenie dla krytyki tekstu biblijnego. Biblica et Patristica Thoruniensia, 5, 163–174. https://doi.org/10.12775/BPTh.2012.009
Karczewski, M. (2012). Jezioro siarki i ognia w Księdze Apokalipsy św. Jana. Biblica et Patristica Thoruniensia, 5, 103–114. https://doi.org/10.12775/BPTh.2012.005
Klinkowski, J. (Ed.). (2010). Apokalipsa (H. Langkammer, Trans.). Wydawnictwo KUL.
Kotecki, D. (2008). Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana. Święty Paweł.
Kotecki, D. (2013). Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Langkammer, H. (2010). Apokalipsa św. Jana. Realia archeologiczno-historyczne w wizjach i symbolice. TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Muchowski, P., & Kapera, Z. J. (Eds.). (1996). Rękopisy znad Morza Martwego. The Enigma Press.
Naumowicz, J. (2011). Pierwsze interpretacje Apokalipsy. In D. Budzanowska & W. Linke (Eds.), Pierwsze łacińskie komentarze do Apokalipsy. Hipolit, Wiktoryn, Hieronim, Tykoniusz (pp. 7–48). Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Niewiadomska, I. (2014). Dynamika cierpienia u osób uzależnionych: Porównanie doświadczeń alkoholików pijących i alkoholików w okresie wczesnej abstynencji. In M. Kalinowski, I. Niewiadomska, & L. Szot (Eds.), Cierpienie między sensem a bezsensem. Studium interdyscyplinarne (pp. 127–148). Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки.
Payne Smith, J. (1998). A compendious Syriac dictionary. Eisenbrauns.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem. (2008). Święty Paweł.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych ze wstępami i komentarzami (3rd ed.). (1999). Księgarnia św. Wojciecha.
Popowski, R., & Wojciechowski, M. (Eds.). (1997). Grecko-polski Nowy Testament. Wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi (6th ed.). Vocatio.
Prigogine, I. (1973). Can thermodynamics explain biological order. Impact of Science on Society, 23(3), 159–179.
Rucki, M. (2019). Contradiction between the laws “Thou shalt not avenge” and “An eye for an eye.” In C. Korzec (Ed.), Bible caught in violence (pp. 49–58). Peter Lang.
Rucki, M., & Szymański, K. (2015). Monotrynitarne powitanie w Apokalipsie. Scriptura Sacra, 19, 183–197.
Sefer habrachot leszabatot wechagim bemiszpacha. (2006). Matan Amnujot.
Tułodziecki, T. (2013). “L’ira dell’Agnello” nell’Apocalisse di san Giovanni (6, 16–17). Biblica et Patristica Thoruniensia, 6, 207–228. https://doi.org/10.12775/BPTh.2013.012
Zabołotny, A. (2016). Naturalizm metodologiczny w nauce – dylemat teisty. Filozoficzne Aspekty Genezy, 13, 25–48.
Zwoliński, A. (2011). Katalog grzechów wołających o pomstę do nieba. In R. Pikuła (Ed.), Wielopłaszczyznowe wsparcie człowieka we współczesnej pedagogii. Wydawnictwo WAM.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Copyright (c) 2019 Mirosław Rucki, Karol Szymański, Michael Abdalla
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.