Dzieje oddziaływania hellenizmu na chrześcijaństwo
DOI:
https://doi.org/10.21906/rbl.283Słowa kluczowe:
hellenizm, chrześcijaństwo, początek, dzieje, oddziaływanie, kultura, Pismo Święte, podobieństwo, oryginalnośćAbstrakt
Oddziaływanie hellenizmu na chrześcijaństwo istniało od początku do dziś i z pewnością będzie aż do końca świata. Zagrożenie stąd płynące jest poważne dlatego, że zjawisko to jest totalne, ogarnia wszelkie zakresy życia ludzkiego, a ponadto jest trudne do uchwycenia i trudno się przed nim ustrzec. Nie wszystko w tej kulturowej mieszance jest złe. W poszczególnych kulturach zawarte są jakieś wartości. Niebezpieczne jest mieszanie kultur, prowadzące do stwierdzenia, że wszystko jest dobre, a to, co nazywamy złem, może być wartością wtedy, gdy jest zespolone z dobrem, jako czynnik uzupełniający. Hellenizm dla chrześcijaństwa jest zagrożeniem. Niektóre jego elementy mogą być użyteczne wtedy, gdy zachowana jest wierność podstawowym zasadom chrześcijańskim, czyli w sytuacji zachowania pełnej ortodoksji.
Bibliografia
Agua, A. del. (1987). Aproximacion al relato de los evangelios desde el midras/deras. Estudios bíblicos, 45 (3–4), 257–284.
Ander-Egg, E. (1967). El Servicio social en America Latina. Ensayos. Montevideo: Editorial Alfe.
Bartnik, C. S. (1999). Dogmatyka katolicka. 1. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Cuadrado, J. F. T. (1994). «Evangelio», obra abierta. Mayéutica, 20 (49), 9–78. https://doi.org/10.5840/mayeutica1994204957.
Czapiga, T. (1996). Antropocentryzm teologii Grzegorza z Elwiry: studium patrystyczno-teologiczne. Szczecin: Ottonianum.
Czerski, J. (1997). Metody interpretacji Nowego Testamentu. Opole: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego.
De La Fuente, A. (1998). Trasfondo cultural del cuarto evangelio. Sobre el ocaso del dilema jud aísmo/gnosticismo. Estudios bíblicos, 56 (4), 491–506.
Evdokimov, P. (1996). Poznanie Boga w tradycji wschodniej: patrystyka, liturgia, ikonografia. (A. Liduchowska, Trans.). Kraków: Wydawnictwo M.
Fernández-Ardanaz, S. (1991). A la búsqueda del paradigma original del hombre. Scriptorium victoriense, 38 (1), 80–113.
Góźdź, K. (2002). Zwycięstwo wiary. Lublin: Standruk.
Lafont, G. (1997). Storia teologica della Chiesa. Itinerario e forme della teologia. Cinisello Balsamo: San Paolo.
Leks, P. (1997). „Słowo Twoje jest prawdą...” (J 17, 17). Charyzmat natchnienia biblijnego. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Liszka, P. (1992). Wpływ nauki o czasie na refleksję teologiczną. Warszawa: Palabra.
Llata, C. G. (1998). Misterio trinitario y misterio mariano en el Catecismo de la Iglesia Católica. Scriptorium victoriense, 45 (3), 245–351.
López Santidrian, S. (1981). Decurso de la heterodoxia mística y origen del alumbradismo en Castilla. Burgos: Facultad de Teología del Norte de España.
Mędala, S. (1993). Chrystologia Ewangelii św. Jana. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Mielgo, G. S. (1995). La obra de S. Juan, un modelo de inculturación. In Cristianismo y culturas. Problemática de inculturación del mensaje cristiano. Actas del VIII Simposio de Teología Histórica (pp. 235–246). Facultad de Teología San Vicente Ferrer de los Padres Dominicos.
Misiarczyk, L. (2000). Teologia wcielenia u Apologetów Greckich II wieku. Vox Patrum, 20 (38–39), 41–70.
Pannenberg, W. (1995). Człowiek, wolność, Bóg. (G. Sowiński, Trans.). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Pikaza, X., & Silanes, N. (1992). Diccionario teológico el Dios cristiano. Salamanca.
Redpath, P. A. (1997). Wisdom’s odyssey. From philosophy to transcendental sophistry. Amsterdam: Rodopi.
Redpath, P. A. (2003). Odyseja mądrości. Od filozofii do transcendentalnej sofistyki. (M. Pieczyrak, Trans.). Lublin: Fundacja Rozwoju Kultury Polskiej.
Ruiz de la Peña, J. L. (1988). Imagen de dios. Santander: Sal Terrae.
Uríbarri Bilbao, G. (1996). Monarquía y trinidad : el concepto teológico “monarchia” en la controversia “monarquiana.” Madrid: UPCO.
Vian, G. M. (1995). Cristianismo y culturas en la época patrística. In Cristianismo y culturas. Problemática de inculturación del mensaje cristiano. Actas del VIII Simposio de Teología Histórica (pp. 53–76). Facultad de Teología San Vicente Ferrer de los Padres Dominicos.
Wielgus, S. (1990). Badania nad Biblią w starożytności i w średniowieczu. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.