Modlitwa w tekstach qumrańskich. Zwięzłe wprowadzenie w problematykę

Autor

  • Zdzisław J. Kapera Kraków

DOI:

https://doi.org/10.21906/rbl.117

Słowa kluczowe:

Modlitwy, psalmy, apokryfy, Qumran, zwoje, Druga Świątynia, judaizm

Abstrakt

W grotach Pustyni Judzkiej i w najbliższym sąsiedztwie osiedla Chirbet Qumran znaleziono ponad dziewięćset rękopisów. Spośród trzystu różnych utworów wyodrębniono 506 przykładów utworów modlitewnych, w tym 10 tekstów magicznych. Badacze wyróżniają w nich siedem grup: 1. Modlitwy odmawiane o wschodzie i zachodzie słońca oraz w szczególne dni; 2. Liturgia na niektóre ceremonie wspólnoty; 3. Modlitwy eschatologiczne; 4. Teksty magiczne; 5. Kolekcje psalmów (w tym psalmy apokryficzne); 6. Psalmy dziękczynne; 7. Modlitwy prozą. Wspólnota modliła się przede wszystkim o brzasku i o zachodzie słońca. „Ofiara warg” odgrywała centralną rolę w życiu qumrańczyków. W artykule scharakteryzowano modlitwy poranne i wieczorne oraz modlitwy szabatowe. Zwięźle omówiono liturgię przyjęcia członków do Nowego Przymierza, zachowaną niemal w całości Księgę Hodajot (psalmów dziękczynnych), kilka psalmów apokryficznych (jak Ps 151) i modlitwy eschatologiczne. Podkreślono rolę badań nad modlitwą qumrańską zarówno dla studium rozwoju i historii modlitwy judaizmu okresu Drugiej Świątyni, jak też dla poznania liturgii okresu wczesnego chrześcijaństwa.

Opublikowane

2011-03-31

Jak cytować

Kapera, Z. J. (2011). Modlitwa w tekstach qumrańskich. Zwięzłe wprowadzenie w problematykę. Ruch Biblijny I Liturgiczny, 64(1), 5–20. https://doi.org/10.21906/rbl.117

Numer

Dział

Artykuły