Oratorium w Rzymie od XVII do XVIII wieku

Autor

  • Dariusz Smolarek Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

DOI:

https://doi.org/10.21906/rbl.83

Słowa kluczowe:

Filip Neri, esercizi spirituali, laudi spirituali, oratorium, kompozytor, Rzym, XVI wiek, XVII wiek, XVIII wiek

Abstrakt

Do powstania nowego wokalno-instrumentalnego gatunku muzycznego, który bujnie rozkwitał w okresie baroku, przyczyniła się działalność rzymskiego kapłana św. Filipa Neriego. W specjalnie na ten cel przeznaczonym budynku – zwanym w języku włoskim oratorio – organizował nabożeństwa połączone ze śpiewaniem laud. Pojęcie „oratorium”, pierwotnie oznaczające pomieszczenie modlitewne, odnoszono później do nieliturgicznych i muzycznych nabożeństw, które tam odprawiano. Laudi spiritualistopniowo zastąpione przez madrigali spirituali i motetti concertati posiadały często charakter śpiewów dialogowanych. Z tych form, w I połowie XVII wieku wykształciły się dwa typy oratorium: ludowe (oratorio volgare) i łacińskie (oratorio latino). Treścią kompozycji był nieliturgiczny tekst religijny, który czerpiąc inspiracje z Biblii, przedstawiał: starotestamentalne historie i postaci, nowotestamentalne wydarzenia i przypowieści, a także alegoryczne dialogi pomiędzy Chrystusem i duszą chrześcijanina. W oratorium, śpiewacy, którym towarzyszyła orkiestra (a niekiedy chór), wykonując określone role dramatu, nie korzystali ze środków gry aktorskiej. Oratorium jako nośnik treści religijnej służyło liturgii i stawało się jej dopełnieniem.

Opublikowane

2012-03-31

Jak cytować

Smolarek, D. (2012). Oratorium w Rzymie od XVII do XVIII wieku. Ruch Biblijny I Liturgiczny, 65(1), 67–84. https://doi.org/10.21906/rbl.83

Numer

Dział

Artykuły