Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana: nowe święto dla Polski

Autor

  • Dominik Ostrowski Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
  • Iwona Kopacz
  • Tomasz Zięba

DOI:

https://doi.org/10.21906/rbl.31

Słowa kluczowe:

Rok liturgiczny, święta Pańskie, kapłaństwo, euchologia, formularz mszalny, liturgia godzin, martyrologium

Abstrakt

W 2013 r. do kalendarza diecezji polskich zostało wprowadzone święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana. W omówieniu historii i tekstów liturgicznych na święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana, autorzy podjęli się obszernej analizy liturgicznej, przedstawiając tło historyczne i kontekst teologiczny tekstów liturgicznych nowego święta. Wychodząc od ukazania zarysu historii i okoliczności wprowadzenia święta, a dochodząc do prezentacji Martyrologium, przedstawiają analizę tekstów formularza Mszy świętej, podejmują się pierwszej próby teologicznej lektury czytań mszalnych. Ukazują teologiczne wnioski analitycznej lektury tekstów Liturgii Godzin. Prowadzonym analizom towarzyszą krótkie próby syntezy teologicznej i liturgicznej. Opracowanie jest pierwszą kompletną prezentacją treści euchologicznych nowego święta, niekiedy zatem zaledwie otwiera wątki dyskusyjne, jednakże w sposób jednoznaczny ukazuje podstawowe prawdy teologiczne święta. Centralnym tematem jest kapłaństwo Chrystusa przewyższające kapłaństwo Starego Testamentu. Kapłaństwo Chrystusa jest jedynym prawdziwym kapłaństwem, w którym z kolei na sposób sakramentalny szczególnie uczestniczą szafarze wyświęceni. Kapłaństwo urzędowe się równorzędnym tematem święta, bo właśnie modlitwa za kapłanów stanowi główną motywację wprowadzenia święta do kalendarzy Kościołów lokalnych.

Opublikowane

2014-03-31

Jak cytować

Ostrowski, D., Kopacz, I., & Zięba, T. (2014). Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana: nowe święto dla Polski. Ruch Biblijny I Liturgiczny, 67(1), 49–78. https://doi.org/10.21906/rbl.31

Numer

Dział

Artykuły