Przemoc w Księdze Estery jako problem hermeneutyczny

Autor

  • Petr Chalupa Univerzita Paleckého v Olomouci

DOI:

https://doi.org/10.21906/rbl.14

Słowa kluczowe:

Księga Estery, przemoc, hermeneutyka, „historia sprzeczna”, Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma Świętego

Abstrakt

„Jedną z największych przeszkód w przyjęciu Biblii jako Słowa natchnionego jest obecność, szczególnie w Starym Testamencie, powtarzających się aktów przemocy i okrucieństwa” (Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma Świętego, art. 125). Tekst o tysiącach zabitych wrogów narodu żydowskiego w dziewiątym rozdziale Księgi Estery jest wyzwaniem dla interpretacji. Czy Estera była rzeczywiście krwiożerczą królową? Czy Żydzi byli rzeczywiście narodem bandytów? Wojna domowa w imperium perskim opisana w Est 9 jest historycznie niemożliwa do zweryfikowania. Opisaną przemoc należy rozumieć jako „historię sprzeczną” (według J. Assmanna). Pojęcie to oznacza opis przeszłości z punktu widzenia uciśnionych w taki sposób, że oprawcy wydają się przegranymi. Celem Est 9 nie jest pochwała przemocy, ale wysiłek, aby zapobiec tego rodzaju wydarzeniom jak unicestwienie całego narodu.

Bibliografia

Albertz R., Religionsgeschichte Israels in alttestamentlicher Zeit, cz. 2: Vom Exil bis zu den Makkabäern, Göttingen 1992.

Assmann J., Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen, München 1992.

Bultmann C., Friedensvisionen im Alten Testament und für Leser des Alten Testaments, [w:] Religion, Gewalt, Gewaltlosigkeit. Probleme – Positionen – Perspektiven, Hg. C. Bultmann, B. Kranemann, J. Rüpke, Aschendorff 2004.

Clines D. J. A., The Esther scroll. The Story of the Story, Sheffield 1984.

Day L. M, Esther, Nashville 2005 (Abingdon Old Testament Commentaries).

Fox M. V., Charakter and Ideology in the Book of Esther, Grand Rapids 2001².

Hiepel L., Ester das ist auch Ištar, „Biblische Notizen“ 163 (2014).

Larkin K. J. A., Ruth and Esther, Sheffield 1996.

Meinhold A., Das Buch Esther, Zürich 1983.

Meinhold A., Theologische Erwägungen zum Buch Esther, „Theologische Zeitschrift“ 34 (1978).

Papieska Komisja Biblijna, Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej, Kielce 2002.

Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma Świętego. Słowo, które od Boga pochodzi i mówi o Bogu, aby zbawić świat, Kielce 2014.

Prudký M., Takzvané „svaté války “ ve starověkém Orientu a ve zvěstování Bible, „Zpravodaj společnosti křesťanů a Židů“ 50 (2004), s. 8–15, http://www.etf.cuni.cz/~prudky/pdf/04skz50-svate-valky.pdf.

Vialle C., Une analyse comparée d‘Esther TM et LXX: Regard sur deux récits d‘une même histoire, Leuven 2010 (Bibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensium, 233).

Wacker M.-T., „…ein großes Blutbad“. Ester 8–9 und die Frage nach der Gewalt im Esterbuch, „Bibel heute“ 2006 nr 3 (167).

Wacker M.-T., Ester. Jüdin, Königin, Retterin, Stuttgart 2006.

Opublikowane

2015-06-30

Jak cytować

Chalupa, P. (2015). Przemoc w Księdze Estery jako problem hermeneutyczny. Ruch Biblijny I Liturgiczny, 68(2), 125–136. https://doi.org/10.21906/rbl.14