Chleb i woda jako metafory słowa Bożego w czterech Ewangeliach

Autor

  • Dawid Ledwoń Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.21906/rbl.287

Słowa kluczowe:

chleb, woda, metafora, słowo Boże, Stary Testament, Ewangelie, wcielenie

Abstrakt

Chleb i woda należą do najbardziej znanych biblijnych metafor słowa Bożego. Niniejszy artykuł przedstawia studium ich występowania w czterech Ewangeliach na tle Starego Testamentu. Analiza bezpośrednich wzmianek o chlebie i wodzie nie wyczerpuje jednak podjętego tematu. Dlatego przedmiotem zainteresowania są również terminy, które do nich nawiązują, jak pokarm, źródło, łaknienie, pragnienie, karmienie, picie. Studium metafor słowa Bożego wykazuje zarówno kontynuację biblijnych idei w czterech Ewangeliach, jak i całkowitą nowość w wyrażeniu tego Słowa, które stało się ciałem (J 1, 14).

Biogram autora

Dawid Ledwoń, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Ks. dr Dawid Ledwoń urodził się 17 marca 1984 w Wodzisławiu Śląskim. Po zdaniu matury w 2003 roku w I Liceum Ogólnokształcącym im. 14 Pułku Powstańców Śląskich w Wodzisławiu Śląskim wstąpił do Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego w Katowicach i podjął studia na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2006–2008 kontynuował studia teologiczne w Papieskim Ateneum Królowej Apostołów w Rzymie, gdzie po złożeniu egzaminów i przedstawieniu pracy dyplomowej uzyskał tytuł bakałarza. Po powrocie do kraju kontynuował studia na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego (2008–2009) i w roku 2009 uzyskał tytuł magistra teologii, przedstawiając pracę magisterską: Duch Święty w ewangelicznych narracjach o męce Pańskiej. Studium egzegetyczno-teologiczne. W latach 2010–2014 odbył studia doktoranckie na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, realizując projekt badawczy, który został sfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki. Od 2011 roku asystent naukowy, a od 2014 – asystent w Katedrze Teologii Biblijnej Starego i Nowego Testamentu Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W 2015 roku na podstawie rozprawy Świadectwo Ojca w czwartej Ewangelii. Studium egzegetyczno-teologiczne uzyskał stopień doktora nauk teologicznych w zakresie teologii biblijnej. Od 1 października 2016 roku kontynuuje pracę naukowo-dydaktyczną na stanowisku adiunkta. Jest członkiem Stowarzyszenia Biblistów Polskich. Na antenie Radia eM współprowadzi audycje Na początku było Słowo. Główne zainteresowania: paterologia i pneumatologia biblijna, czwarta Ewangelia. Inne zainteresowania: historia powszechna, zwłaszcza XIX i XX wieku.

Bibliografia

Bardski, K. (2007). Słowo oczyma Gołębicy. Metodologia symboliczno-alegorycznej interpretacji Biblii oraz jej teologiczne i duszpasterskie zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.

Brzegowy, T. (2010). Księga Izajasza. Cz. 1, Rozdziały 1–12. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Brown, R. E. (2010), Giovanni. (A. Sorsaja, M.T. Petrozzi, Trans.). Assisi: Cittadella Editrice.

Donahue, J. R., & Harrington, D. J. (2002). The Gospel of Mark. Collegeville, Minn.: Liturgical Press.

Fabris, R. (2003). Giovanni. Traduzione e commento (2nd ed.). Roma: Borla.

Fitzmyer, J. A., Murphy, R. E., Brown, R. E., Bonora, A., Cavedo, R., & Maistrello, F. (Eds.). (1973). Grande commentario Biblico. Pt. 1–2. Brescia: Quaderniana.

Friedman, M., & Śpiewak, P. (Eds.). (2015). Sentencje Ojców. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Gundry, R. H. (2004). Mark. A commentary on his apology for the Cross. Grand Rapids, Mich.: Eerdmans.

Hergesel, T. (1987). Jezus cudotwórca. Katowice: Księgarnia św. Jacka.

Hylen, S. (2005). Allusion and meaning in John 6. Berlin; New York: Walter de Gruyter.

Klich, A. E. (Ed.). (2008). Usłyszeć słowo Boże – żywe i ostrzejsze niż miecz. Materiały z XXXVIII Sympozjum Katechetycznego Międzyzakonnego Wyższego Instytutu Katechetycznego w Krakowie (1 marca 2008 r.). Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Łach, S. (Ed.). (1971). Księga Powtórzonego Prawa. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, ekskursy. Poznań; Warszawa: Pallottinum.

Lausberg, H. (2002). Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze. (A. Gorzkowski, Trans.). Bydgoszcz: Homini.

Lemański, J. (2009). Księga Wyjścia. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Léon-Dufour, X. (2007). Lettura dell’Evangelo secondo Giovanni (2nd ed.). (A. Girlanda, F. Moscatelli, Trans.). Cinisello Balsamo: San Paolo.

Mędala, S. (2010). Ewangelia według świętego Jana. Cz. 1, Rozdziały 1–12. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Miodońska-Brookes, E., Kulawik, A., & Tatara, M. (1978). Zarys poetyki (3rd ed.). Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe.

Paciorek, A. (2005). Ewangelia według świętego Mateusza. Cz. 1, Rozdziały 1–13. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Paciorek, A. (2008). Ewangelia według świętego Mateusza. Cz. 2, Rozdziały 14–28. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Pikor, W. (2009). Soteriologiczna metafora wody w Księdze Izajasza. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Rosik, M. (Ed.). (2008). Teologia Nowego Testamentu. T. 1, Ewangelie synoptyczne i dzieje apostolskie. Wrocław: Tum Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.

Schneiders, S. M. (1989). John 21:1–14. Union Seminary Review, 43 (1), 70–75. https://doi.org/10.1177/002096438904300108

Simoens, Y. (2002). Secondo Giovanni. Una traduzione e un’interpretazione. (M. A. Cozzi, Trans.). Bologna: Edizioni Dehoniane.

Sloyan, G. (2008). Giovanni. (F. Ronchi, Trans.). Torino: Claudiana.

Stachowiak, L. (Ed.). (1996). Księga Izajasza II–III, 40–66. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, ekskursy. Poznań: Pallottinum.

Stein, R. H. (2008). Mark. Grand Rapids, Mich.: Baker Academic.

Szymik, S. (Ed.). (2009). Słowo Boże w życiu i misji Kościoła. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Tronina, A., Paciorek, A., & Homerski, J. (Eds.). (1998). Księga Ezechiela. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Ledwoń, D. (2017). Chleb i woda jako metafory słowa Bożego w czterech Ewangeliach. Ruch Biblijny I Liturgiczny, 70(2), 109–135. https://doi.org/10.21906/rbl.287

Numer

Dział

Artykuły